Selecteer een pagina

We lijken te denken dat we in het midden van een VR “golf” zitten die uit het niets is opgedoken. Inderdaad, ook al horen we al enkele jaren over de Oculus Rift en andere toestellen, in 2016 kwam alles plots samen. We kregen de eerste speldemonstraties te zien en eindelijk werden er ook headsets gelanceerd. VR was aangekomen, en plots wel heel erg snel.

Maar eigenlijk had het ons niet hoeven verbazen. De komst van VR gaming voor thuis is een vrij nieuwe vorm van persoonlijk entertainment, al er waren wel signalen dat we in die richting aan het bewegen waren.

3D-tv

De eerste van die signalen was de poging van televisiebedrijven om 3D-tv populair te maken. Zoals we inmiddels weten, is die poging vooral gefaald. Maar er zijn duidelijke redenen waarom het gefaald heeft. FD heeft de moeite genomen een vergelijking tussen 3D-tv en VR-headsets te maken en heeft zo opgemerkt dat een 3D-tv gepaard gaat met erg dure aankopen en ongewone activiteiten. Van consumenten werd verwacht dat ze een gloednieuwe tv kochten waar ze naar konden kijken met een bril of veiligheidsbril op. VR is anders. Headsets kunnen duur zijn, maar niet zo duur als een nieuwe 3D-televisie, en doordat de veiligheidsbril onafhankelijk werkt, voelt het minder vreemd om te dragen dan wanneer je een bril moet opzetten simpelweg om tv te kunnen kijken. 3D was in ieder geval een hint dat home-entertainmentbedrijven op zoek waren naar nieuwe dingen die ons dichter bij onze games, films en tv zouden brengen. VR was een logische volgende stap.

Casino gaming

Iedereen die in het online casino van de gamewereld vertoeft, had VR zien aankomen. Dat komt doordat heel wat topplatformen in dit genre zijn geëvolueerd naar meer realistische ervaringen die gamers het gevoel geven dat ze in een echt casino zitten. Casino Source heeft een gedetailleerd overzicht met spelinformatie opgesteld voor verschillende mainstream gamesites en als je het aanbod doorleest, merk je zinnen op als “table gaming” en “live blackjack”. Arcade kaartspelen op casinosites zijn niet nieuw, maar door de manier waarop ze tegenwoordig ontworpen worden, lijken ze wel een eigen versie van virtual reality. Je kan nu aan je computer of op je mobiel zitten en een echte persoon kaarten zien uitdelen terwijl je in real time speelt en omgaat met je tegenstanders. Je kan niet “rondkijken” in de kamer, zoals je bij echte VR zou kunnen natuurlijk, maar als je recht voor je blijft kijken, voelt het echter dan ooit tevoren.

Focus op onderdompeling

Het meest opvallende signaal is waarschijnlijk dat mainstream videogames al enkele jaren niet enkel meer op hun gameplay worden beoordeeld, maar ook op hun kwaliteiten om gamers onder te dompelen in de spelwereld. Neem eender welke recensie van een nieuwe game, vooral op een console of een mobiel platform, en je ziet gegarandeerd een analyse van de visuele impact voorbijkomen. Sommigen herinneren zich misschien nog, zoals NU naar boven haalt, dat een populair mobiel spel zelfs in een aflevering van House Of Cards figureerde. Een bekende regeringsmedewerker ging op zoek naar de man die de spelbeschrijving heeft geschreven – gewoon omdat hij het spel zo prachtig liet klinken. Dit is nieuw in gaming. We willen weten hoe mooi de omgevingen zijn in plaats van te zien hoe scherp de graphics kunnen zijn. Ontelbare apps en consolegames zijn gegroeid puur door hun aantrekkelijke elementen. Dat we dichter bij die elementen willen komen via VR is geen verrassing.

Al die signalen hebben de komst van VR toch wel aangekondigd. Nu wordt het interessant om te zien of deze nieuwe devices ook echt zullen aanslaan.