VR-brillen veroveren op dit moment de wereld. Inmiddels weet ongeveer 65 procent van de Nederlanders wat ‘virtual reality’ inhoudt. Toch moeten onze landgenoten er nog wel een beetje aan wennen. Onderzoek van Ipsos wees namelijk uit dat slechts 1 op de 10 Nederlanders een VR-bril bezit.
Bedrijven en virtual reality
De interesse van bedrijven in virtual reality is het afgelopen jaar sterk toegenomen. Zo gebruikt cosmeticagigant L’Oréal de bril om toekomstige stylisten te trainen. Bezoekers van de Chinese webwinkel Alibaba kunnen dankzij VR zelfs winkelen over de hele wereld. Niet verrassend dus dat steeds meer Nederlanders nieuwsgierig zijn naar virtual reality. Inmiddels heeft 19 procent van de bevolking wel eens een VR-bril uitgeprobeerd. In de meeste gevallen hebben ze bril zelf niet in bezit.
Goede en slechte ervaringen met VR
Virtual reality is op dit moment volop in ontwikkeling. Bedrijven willen de consument een bijzondere en zeer realistische ervaring bieden. Google is er op dit moment bijvoorbeeld volop mee bezig. Of ben je misschien een groot liefhebber van gamen en virtual reality? Dan is de Playstation VR met het fantastische spel Gotham een absolute aanrader. Door de hoge kwaliteit van dit spel waan je je voor even echt in de straten van Gotham.
Verschil in kwaliteit
Wat betreft VR-brillen is er een duidelijk verschil te merken in kwaliteit. Zo bieden duurdere VR-brillen over het algemeen een meer positieve ervaring. Van een slechte VR-bril kun je soms duizelig en misselijk worden. Desondanks is de mening over virtual reality over het algemeen positief. Mensen vinden het een bijzondere en soms overweldigende ervaring.
Betere beeldkwaliteit
Waarschijnijk neemt de beeldkwaliteit de komende jaren sterk toe. Daarmee trekt deze bijzondere bril waarschijnlijk veel meer Nederlanders over de streep. Wie weet kunnen we over enkele jaren een leven zonder virtual reality niet meer voorstellen. Wij kunnen in elk geval niet wachten om de moderne VR-brillen uit te proberen, en ons in een andere wereld te storten.