Alibaba is een van de meest succesvolle webshops ter wereld. Het Chinese bedrijf trekt meer dan honderd miljoen bezoekers per maand. De kracht van Alibaba schuilt in innovatie. Onlangs maakte de webshop bekend dat zij het VR-winkelen wil gaan aanbieden. Dit houdt in dat shoppen gecombineerd wordt met virtual reality.
Technologie en kunst
De e-commerce afdeling van Alibaba maakte het bijzondere voornemen bekend op het Taobao Maker Festival in Shanghai. Tijdens dit evenement werden nieuwe producten en ideeën van jonge ondernemers gepresenteerd. Ook besteedde men aandacht aan de toenemende samenwerking tussen technologie en kunst.
De eerste ervaring met VR-winkelen
Alibaba wil het winkelen voorgoed veranderen door bezoekers een virtual reality ervaring aan te bieden. Zodoende introduceert het zeer binnenkort de “11.11 Global Shopping Festival Buy+”. Het zal de eerste virtuele winkel ervaring ooit worden. Ongetwijfeld een bijzonder moment, waar zowel Alibaba als haar bezoekers naar uit kijken. In de nabije toekomst zullen steeds meer mensen genieten van virtual reality.
Overal ter wereld winkelen
Volgens Alibaba kunnen bezoekers met VR winkels overal ter wereld selecteren. Ze winkelen bij wijze van spreken van Parijs tot New York en Beijing. Vervolgens ondergaan ze het koopproces net als in een gewone winkel, dus van het kiezen van een product tot de kassa. Groot verschil is uiteraard dat dit in virtual reality stijl plaatsvindt.
Schat aan nieuwe mogelijkheden
Om dit bijzondere moment te beleven dragen bezoekers een speciale virtual reality koptelefoon. Vervolgens hebben ze een panoramisch uitzicht van 360 graden over de winkel en haar producten. Het ene moment is het mogelijk om te winkelen in Tokio, het volgende moment is men in het wereldberoemde warenhuis Macy’s in New York. De VR van Alibaba biedt dan ook een schat aan nieuwe mogelijkheden voor bezoekers.
Millennials als doelgroep
Alibaba richt zich wat betreft VR-winkelen met name op de doelgroep 20 tot 30 jaar. Volgens het bedrijf bestaat namelijk 70 procent van de bezoekers van Taobao uit deze ‘millennials’. Taobao is sinds 2003 onderdeel van de Alibaba groep. Deze jonge generatie heeft waarschijnlijk veel interesse in virtual reality.
Groeiende markt
Steeds meer industriëen maken gebruik van virtual reality. China wordt waarschijnlijk een van de grootste virtual reality markten ter wereld. Waarschijnlijk zal het land in de nabije toekomst verantwoordelijk zijn voor 20 procent van de VR-producten.