Door gebruik te maken van virtual reality brillen gaat er een hele wereld voor ons open. Met een virtual reality bril kunnen we ons overal op de planeet begeven en lijkt het alsof we allerlei plekken op de wereld gemakkelijk kunnen bezoeken. Zo heeft de Amerikaanse staat Idaho hun eigen staat op de wereldkaart gezet. Dit hebben de gedaan door prachtige gebieden te filmen met een 360 graden camera en de video online beschikbaar te stellen in 360 graden die af zijn te spelen door middel van virtual reality.
In een eerder artikel hebben we meerdere redenen besproken waarom virtual reality nog geen mainstream is. Ook zijn de echte goede brillen nog steeds aan de prijs. Echter zijn er ook diverse redenen te benoemen waarom virtual reality juist wel steeds populairder zal worden. Hieronder hebben we het hier verder over.
Redenen waarom virtual reality groot kan worden
Allereerst komen er veel games beschikbaar voor virtual reality. Aangezien er veel gamemakers zijn die zich gaan richten op het maken van virtual reality games gaat hiermee een grote markt open voor deze industrie. Zo zijn er momenteel al maar liefst 96 games uit voor de Oculus Rift. Daarnaast komt over een aantal weken de nieuwe virtual reality bril van Sony voor de Playstation uit. Bij de release van de bril zullen er al direct 77 games beschikbaar zijn, waaronder veel grote namen. Ook wordt verwacht dat het aantal games hierna nog sterk zal toenemen.
Daarnaast zijn de prijzen voor een goede virtual reality bril op het moment nog erg hoog. Echter zit hier al verandering in te komen. Zo is er voor gebruikers van een Samsung Galaxy al een goedkope optie met de Samsung Gear. Deze bril is namelijk beschikbaar voor maar 100 euro en de versie van vorige jaar is voor een nog lagere prijs beschikbaar bij Amazon. Verder zal de virtual reality bril voor de Playstation beschikbaar komen voor een prijs van 400 euro en wordt verwacht dat de high-end brillen in de toekomst ook zullen dalen in prijs.
Tot slot levert de branche op dit moment al een hoop geld op. Binnen de wereld van VR zorgt de hardware en de software samen al voor een omzet van 2,6 miljard euro. Deze omzet zal de komende jaren blijven toenemen en er zijn verschillende bedrijven die nog bezig zijn met een toetrede tot deze markt. Denk bijvoorbeeld aan Apple of aan EyeForce. Deze ontwikkelingen zullen nog veelbelovend zijn voor de toekomst.